Психологічний тренінг: "Моральне виховання дітей" |
Дитина з самого народження вбирає в себе сімейні цінності, ту атмосферу, в якій вона виросла, та переносить ці враження на свою власну сім'ю, в майбутньому, і на суспільство в цілому. Тому найцінніше, що може дати сім'я — це батьківська любов. Її неможливо дати іншим способом, а тільки через сім'ю. Не отримавши її, дуже складно буде почати шлях до власного дорослого життя. Іноді ми думаємо, що на становлення особистості вплинула вулиця чи оточення дитини, але все ж найголовнішим та найглибшим залишається вплив її батьків та їхні стосунки з нею. Дуже добре, коли батьки є щирими духовними особистостями. Їх досвід завжди наповнює дітей радістю та впевненістю, що вони на вірному шляху. Батьки — це ті, від кого приходять любов, знання і турбота. Сім'я дає дитині первинну підготовку до життя, тому що необхідний безпосередній дотик до світу близьких, які оточують дитину, світом дуже рідним, дуже потрібним, світом, до якого дитина з перших років звикає і з яким рахується. А вже потім народжується невідоме почуття самостійності. Відомо, що сім'я — природне і найбільш стійке формування людського суспільства, яка акумулює в собі всі найважливіші його ознаки. Сім'я завжди була найкращим колективним вихователем, носієм найвищих моральних ідеалів. Виховати дитину здоровою, працелюбною, чесною, люблячою - справа нелегка. В сім'ї дитина вперше засвоює норми моралі, навики спільної праці, формуються життєві плани дітей, естетичні ідеали, тобто розвивається особистість малюка Саме в сім'ї складаються і поступово змінюються ті або інші життєві установки особистості, котрі й визначають сутність її духовності, її моральне обличчя. Оскільки мета виховання підростаючого покоління — формування всебічно розвиненої особистості, сім'я здійснює моральне, розумове, трудове, естетичне і фізичне виховання. Провідну роль у сімейному вихованні відіграє мати. Саме вона найсильніше впливає на дітей, особливо в сфері духовно-морального виховання. Діти, які виростають без материнського тепла і ласки, похмурі, як правило, замкнені, злостиві, вперті. Не меншим є й вплив батька, особливо коли йдеться про виховання хлопчиків. Проте виконати свої виховні функції батько і мати можуть лише за умови, що вони є справжнім авторитетом для дітей. Справжнім авторитетом користуються батьки, які сумлінно ставляться до праці, до сімейних обов'язків, які проявляють свою любов одне до одного та до дитини, і приймають її такою, якою вона є. Такі батьки уважні до дітей, люблять їх, цікавляться їхніми шкільними та позанавчальними справами, поважають їх людську гідність, водночас виявляючи до них належну вимогливість. Важко переоцінити роль дідусів і бабусь у сімейному вихованні. Однак це не означає, що батьки повинні перекладати на них свої батьківські обов'язки. Дитині потрібні ті й ті. Сімейне виховання повноцінне лише за розумного поєднання виховного впливу першовихователів — батьків та багатих на життєвий досвід помічників і порадників — дідусів і бабусь. Саме дідусі й бабусі допомагають вирішити й таку моральну проблему, як виховання у дітей чуйного, уважного ставлення до людей похилого віку. Людяність виховується тільки на прикладі батьків. Якщо діти бачать зневажливе ставлення батьків до дідуся чи бабусі, то годі сподіватися від них іншої поведінки в майбутньому. Роль батьків у житті дитини важко переоцінити. Сама по собі дитина не може народитися, вирости, а тим більше сформуватися як особистість. Присутність батьків необхідна у всіх цих роцесах. Від того, чим наповнений світогляд батьків і що вони готові вкласти у ріст і виховання своїх чад, безпосередньо залежить, якими людьми стануть їхні діти. Сім'я – це батько, мати і щоденна любов до дітей. Бути справжніми батьками – це героїзм, вміння іти проти течії сучасної моделі сім'ї.
Психологічний тренінг для батьків
«Моральне виховання дітей»
Перед проведенням тренінгу проводиться анкетування дітей та батьків
Анкета «МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ»
Запитання до дітей:
Матеріали: аркуші паперу, олівці, булавки, кольорові пелюстки, клей, клубок ниток. Учасники: батьки вихованців. Тривалість: 1,5 год.
Хід тренінгу:
3. Правила групи. Пропонується створити правила у тренінговій групі. Ведучий, зокрема, може включити у перелік таку правила:
Сім’я – своєрідний центр формування особистості дитини, виховання її характеру, волі, громадянської свідомості. Сім'я - це первинне природне середовище, джерело духовної та матеріальної підтримки для дитини. З-поміж багатьох функцій, які виконує сім'я, найважливіша - виховна. Однак кризові явища, притаманні сучасному українському суспільству, економічні труднощі гальмують адаптацію сім'ї як соціального інституту до нових умов, негативно позначаються на її виховній ролі. Сьогодні сім'я не готова взяти на себе всю відповідальність за соціалізацію дітей. Сім'я не є ізольованим мікросередовищем: багатоканальні зв'язки з'єднують її з суспільством; різноманітні зовнішні чинники впливають на її виховну функцію. Завдання морального виховання, які стоять перед дитячим садком, не можливо реалізувати без активної допомоги сім’ї. Саме батьки мають виховувати у своїх дітях доброту, увічливість, людяність, чесність, повагу та турботу. 5. Обговорення проблемних ситуацій. Батькам пропонується висловити свої думки з певних життєвих ситуацій, наприклад: - дитина розбила вазу і не признається в цьому батькам; - хлопчики на ігровому майданчику побилися – реакція батьків; - дитина поцупила гроші, а батьки дізналися і ін. 6. Вправа « Ідеальна людина». Хоч ми всі знаємо, що ідеальних людей не існує, але ми можемо, щоденно наближатися до ідеалу. Складання правил ідеальної людини. Ідеальна людина : - добра, - чесна, - справедлива, - любляча, - дружна, - приємна, - виявляє повагу, - турботлива та ін. (Пропозиції батьків). 7. Вправа «Добре серце». Психолог розташовує батьків у формі уявного серця, пропонується батькам по черзі передавати мотузок або клубок ниток, говорячи при цьому компліменти одне одному. Під час гри з’єднується мотузок, який кладеться на підлогу. Психолог пропонує поглянути на фігуру і відповісти, що вона їм нагадує, що вони відчувають. 8. Вправа «Галявина доброти» Учасники діляться на чотири команди, вибирають колір. І зклеюють квітку (доброти, поваги, чесності, турботи), пишуть на пелюстках ознаки цих почуттів. З квітів робиться галявина доброти. 9. Заключна вправа «Побажання по колу». Учасники тренінгу обмінюються враженнями і найкращими побажаннями Батькам дається домашнє завдання:
Бесіда: Жили-були два хлопчики-сусіди – Михайлик та Дмитрик. В обох хлопчиків були старенькі дідусі. Михайлик зі своїм дідусем щонеділі ходив у парк гуляти, дідусь розповідав йому про свою молодість, про війну, частенько повторювався, бо забував, що вже розповідав йому про це, але Михайлик завжди його уважно слухав, ніколи не перебивав і не казав, що той повторюється. Одного разу Дмитрик побачив, як прогулюються Михайлик із дідусем і запитав товариша : чи не нудно йому по кілька разів слухати одні і ті ж самі історії і помаленьку ходити алеями, тоді як у цей час можна грати м’ячем у дворі з іншими хлопчиками? – Ні, дідусеві сумно самому вдома, от я з ним прогулююся у парку, - відповів Михайлик. – Дивно, - відказав Дмитрик, - а от я ніколи зі своїм дідусем не гуляв, він сам на лавочці сидить, та й що цікавого він може розповісти? Він уже такий старенький! - А ти його поважаєш? – спитав Михайлик. - Не знаю, а як це? – здивувався Дмитрик. - А ти знаєш, що таке повага? Як ти думаєш, Михайлик поважає свого дідуся? А Дмитрик? (відповідь дитини).
ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ
З’явилася зацікавленість у житті і проблемах дитини, будьте щирими – пам’ятаючи, що вона незабаром поверне Вам це.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий