Психологічні тренинги по вихованню дітей.

Психологічний тренінг: "Моральне виховання дітей"
 Дитина з самого народження вбирає в себе сімейні цінності, ту атмосферу, в якій вона виросла, та переносить ці враження на свою власну сім'ю, в майбутньому, і на суспільство в цілому. Тому найцінніше, що може дати сім'я — це батьківська любов. Її неможливо дати іншим способом, а тільки через сім'ю. Не отримавши її, дуже складно буде почати шлях до власного дорослого життя. Іноді ми думаємо, що на становлення особистості вплинула вулиця чи оточення дитини, але все ж найголовнішим та найглибшим залишається вплив її батьків та їхні стосунки з нею. Дуже добре, коли батьки є щирими духовними особистостями. Їх досвід завжди наповнює дітей радістю та впевненістю, що вони на вірному шляху. Батьки — це ті, від кого приходять любов, знання і турбота.
Сім'я дає дитині первинну підготовку до життя, тому що необхідний безпосередній дотик до світу близьких, які оточують дитину, світом дуже рідним, дуже потрібним, світом, до якого дитина з перших років звикає і з яким рахується. А вже потім народжується невідоме почуття самостійності. Відомо, що сім'я — природне і найбільш стійке формування людського суспільства, яка акумулює в собі всі найважливіші його ознаки. Сім'я завжди була найкращим колективним вихователем, носієм найвищих моральних ідеалів.
Виховати дитину здоровою, працелюбною, чесною, люблячою - справа нелегка.  В сім'ї дитина вперше засвоює норми моралі, навики спільної праці, формуються життєві плани дітей, естетичні ідеали, тобто розвивається особистість малюка Саме в сім'ї складаються і поступово змінюються ті або інші життєві установки особистості, котрі й визначають сутність її духовності, її моральне обличчя. Оскільки мета виховання підростаючого покоління — формування всебічно розвиненої особистості, сім'я  здійснює моральне, розумове, трудове, естетичне і фізичне виховання.
Провідну роль у сімейному вихованні відіграє мати. Саме вона найсильніше впливає на дітей, особливо в сфері духовно-морального виховання. Діти, які виростають без материнського тепла і ласки, похмурі, як правило, замкнені, злостиві, вперті. Не меншим є й вплив батька, особливо коли йдеться про виховання хлопчиків. Проте виконати свої виховні функції батько і мати можуть лише за умови, що вони є справжнім авторитетом для дітей.
Справжнім авторитетом користуються батьки, які сумлінно ставляться до праці, до сімейних обов'язків, які проявляють свою любов одне до одного та до дитини, і приймають її такою, якою вона є. Такі батьки уважні до дітей, люблять їх, цікавляться їхніми шкільними та позанавчальними справами, поважають їх людську гідність, водночас виявляючи до них належну вимогливість.
Важко переоцінити роль дідусів і бабусь у сімейному вихованні. Однак це не означає, що батьки повинні перекладати на них свої батьківські обов'язки. Дитині потрібні ті й ті. Сімейне виховання повноцінне лише за розумного поєднання виховного впливу першовихователів — батьків та багатих на життєвий досвід помічників і порадників — дідусів і бабусь. Саме дідусі й бабусі допомагають вирішити й таку моральну проблему, як виховання у дітей чуйного, уважного ставлення до людей похилого віку. Людяність виховується тільки на прикладі батьків. Якщо діти бачать зневажливе ставлення батьків до дідуся чи бабусі, то годі сподіватися від них іншої поведінки в майбутньому.
Роль батьків у житті дитини важко переоцінити. Сама по собі дитина не може народитися, вирости, а тим більше сформуватися як особистість. Присутність батьків  необхідна у всіх цих роцесах. Від того, чим наповнений світогляд батьків і що вони готові вкласти у ріст і виховання своїх чад, безпосередньо залежить, якими людьми стануть їхні діти. Сім'я – це батько, мати і щоденна любов до дітей. Бути справжніми батьками – це героїзм, вміння іти проти течії сучасної моделі сім'ї.
Психологічний тренінг для батьків
«Моральне виховання дітей»
Перед проведенням тренінгу проводиться  анкетування дітей та батьків
Анкета «МОРАЛЬНІ  ЦІННОСТІ»
Запитання до дітей:
  1. Якою людиною ти хочеш бути?
  2. Ким ти хочеш бути?
  3. Що необхідно для того, щоб у вас вдома всім було добре?
  4. Без чого людина не може прожити?
  5. Якби ти знайшов скарб, щоб ти зробив?
  6. Щоб ти зробив, якби у тебе була чарівна паличка?
Запитання для дорослих:
  1. Які якості є необхідними Вашій дитині як людині?
  2. Якою ви б хотіли бачити свою дитину?
  3. Які риси, на Вашу думку, притаманні хорошій сім’ї?
  4. Без чого неможна прожити?
  5. Що б Ви вчинили, знайшовши скарб?
  6. Якби Ви все могли, то що зробили б, що створили б, що виправили б?
Мета: популяризація концепції усвідомленого батьківства з точки зору морально-етичного виховання дошкільників; збагатити знання батьків щодо форм, методів та способів стосовно морально-етичного виховання дітей.
Матеріали: аркуші паперу, олівці, булавки, кольорові пелюстки, клей, клубок ниток.
Учасники: батьки вихованців.
Тривалість: 1,5 год.
Хід тренінгу:
  1. 1. Знайомство. «Бейджики».
Кожному учаснику пропонується написати на аркуші паперу своє ім’я та по батькові (щоб члени групи знали, як звертатись одне до одного) і прикріпити його на одяг.
  1. 2. Вправа «Любительське фото для групового альбому».
Учасникам пропонують схематично зобразити свою сім’ю на аркуші паперу: на повний зріст усіх членів сім’ї (своєрідне фото всієї родини) для  «групового альбому» тренінгу. Після цього учасники презентують свою родину, називаючи кожного члена поіменно. Малюнки прикріплюють на стіні.
3Правила групи.
Пропонується створити правила у тренінговій групі. Ведучий, зокрема, може включити у перелік таку правила:
  1. Брати участь за власного бажання.
  2. Говорити від себе, висловлюватися коротко й аргументовано.
  3. Бути позитивно налаштованими.
  4. Безпідставно нікого не критикувати, поважати думку іншого.
  5. Бути щирими.
  6. Не перебивати, говорити по черзі.
  7. Висловлювати власну думку з кожного питання.
  8. Дотримуватися конфіденційності (зберігати таємницю групи).
4. Вступне слово керівника тренінгу.
Сім’я – своєрідний центр формування особистості дитини, виховання її характеру, волі, громадянської свідомості. Сім'я - це первинне природне середовище, джерело духовної та матеріальної підтримки для дитини. З-поміж багатьох функцій, які виконує сім'я, найважливіша - виховна. Однак кризові явища, притаманні сучасному українському суспільству, економічні труднощі гальмують адаптацію сім'ї як соціального інституту до нових умов, негативно позначаються на її виховній ролі. Сьогодні сім'я не готова взяти на себе всю відповідальність за соціалізацію дітей. Сім'я не є ізольованим мікросередовищем: багатоканальні зв'язки з'єднують її з суспільством; різноманітні зовнішні чинники впливають на її виховну функцію.
Завдання морального виховання, які стоять перед дитячим садком, не можливо реалізувати без активної допомоги сім’ї. Саме батьки мають виховувати у своїх дітях доброту, увічливість, людяність, чесність, повагу та турботу.
5. Обговорення проблемних ситуацій.
Батькам пропонується висловити свої думки з певних життєвих ситуацій, наприклад:
-               дитина розбила вазу і не признається в цьому батькам;
-               хлопчики на ігровому майданчику побилися – реакція батьків;
-               дитина поцупила гроші, а батьки дізналися і  ін.
6. Вправа « Ідеальна людина».
Хоч ми всі знаємо, що ідеальних людей не існує, але ми можемо, щоденно наближатися до ідеалу. Складання правил ідеальної людини.
Ідеальна людина :
- добра,
- чесна,
- справедлива,
- любляча,
- дружна,
- приємна,
- виявляє повагу,
- турботлива та ін. (Пропозиції батьків).
7. Вправа «Добре серце».
Психолог розташовує батьків у формі уявного серця, пропонується батькам по черзі передавати мотузок або клубок ниток, говорячи при цьому компліменти одне одному. Під час гри з’єднується мотузок, який кладеться на підлогу. Психолог пропонує поглянути на фігуру і відповісти, що вона їм нагадує, що вони відчувають.
8. Вправа «Галявина доброти»
Учасники діляться на чотири команди, вибирають колір. І зклеюють квітку (доброти, поваги, чесності, турботи), пишуть на пелюстках ознаки цих почуттів. З квітів робиться галявина доброти.
9. Заключна вправа «Побажання по колу».
Учасники тренінгу обмінюються враженнями і найкращими побажаннями
Батькам дається домашнє завдання:
  1. Передивитись, які мультфільми дивиться дитина, як вони впливають на моральне виховання.
  2. Провести етичну бесіду: «Прогулянки Михайлика»
Мета: збагатити словник словами: пошана, повага, шанувати, поважати, уважно, дбайливо, турбуватися. Закріпити знання дітей з морально-етичної категорії «повага».
Бесіда:
Жили-були два хлопчики-сусіди – Михайлик та Дмитрик. В обох хлопчиків були старенькі дідусі. Михайлик зі своїм дідусем щонеділі ходив у парк гуляти, дідусь розповідав йому про свою молодість, про війну, частенько повторювався, бо забував, що вже розповідав йому про це, але Михайлик завжди його уважно слухав, ніколи не перебивав і не казав, що той повторюється. Одного разу Дмитрик побачив, як прогулюються Михайлик із дідусем і запитав товариша : чи не нудно йому по кілька разів слухати одні і ті ж самі історії і помаленьку ходити алеями, тоді як у цей час можна грати м’ячем у дворі з іншими хлопчиками? – Ні, дідусеві сумно самому вдома, от я з ним прогулююся у парку, - відповів Михайлик. – Дивно, - відказав Дмитрик, - а от я ніколи зі своїм дідусем не гуляв, він сам на лавочці сидить, та й що цікавого він може розповісти? Він уже такий старенький!
-   А ти його поважаєш? – спитав Михайлик.
-   Не знаю, а як це? – здивувався Дмитрик.
-   А ти знаєш, що таке повага? Як ти думаєш, Михайлик поважає свого дідуся? А Дмитрик? (відповідь дитини).

ПАМЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ
З’явилася зацікавленість у житті і проблемах дитини, будьте щирими – пам’ятаючи, що вона незабаром поверне Вам це.
  • Ваші показні ввічливість і чуйність до оточуючих дитина легко розпізнає, вона швидко навчається неправди та лицемірству.
  • Поводьтеся з людьми тактовно, будьте терплячими до недоліків інших – це буде для Вашої дитини уроком доброти і людяності.
  • Не говоріть про людей нешанобливо, погано – дитина виросте і почне так само говорити про Вас.
Поведінка – це моральне мірило людини. Виявляйте шляхетність за будь-яких обставин. Станьте прикладом для своєї дитини.

Комментариев нет:

Отправить комментарий